ZPŮSOBY VYPRÁVĚNÍ PŘÍBĚHU (ČÁST 1/2)


ZPŮSOBY VYPRÁVĚNÍ PŘÍBĚHU (ČÁST 1/2)

February 25, 2015

Způsoby vyprávění příběhu (1/2)

Jak to říct? Jak vyprávět narativní příběh v počítačových hrách? Jak vyprávět příběh v point & click adventuře? Jak chci vyprávět příběh v SUBSEQUENTED? Protože jednou z hlavních předností SUBSEQUENTED je příběh a jeho vyprávění, v tomto příspěvku bych vám tedy chtěl sdělit některé závěry, ke kterým jsem zkoumáním této problematiky během posledních několika týdnů došel (a to jak v obecných pohledech, tak i v konkrétních příkladech). Také vám popíši způsoby vyprávění příběhu, které chci v SUBSEQUENTED použít. Stejně jako v předchozím příspěvku ale netvrdím, že to tak musí nutně platit i v jiných žánrech, nebo dokonce ve hrách obecně, je to pouze můj pohled na věc (a stále platí to, že vítám všechny vaše připomínky k článkům).

Abych vůbec mohl začít rozebírat způsoby vyprávění, musíme se nejdříve podívat na celý příběh a jeho vyprávění v trošku širším měřítku a představit si ho více komplexněji - vezmeme si příběh jako celek a ten budeme následně rozsekávat do menších částí (tyto části potom budeme dělit do ještě menších částí), vše to obalíme pravidly, přidáme vyprávěcí cíle, vměstnáme dějové linky, nezapomeneme na hratelnost, až nakonec dojdeme k požadovanému - způsobům vyprávění příběhu. Tento příspěvek tedy bude i o několika dalších, souvisejících tématech. Ale popořadě.

Na začátku jsem měl příběh jako takový - zjednodušeně to možná můžeme nazvat i jako „scénář“. Z toho plynuly OTÁZKY A ODPOVĚDI. Příběh jsem si následně rozdělil do několika hlavních rozsáhlých kapitol a každé kapitole určil části příběhu (důležitá fakta), které jsou nutné uvnitř kapitoly zmínit (nějakým způsobem vyprávět hráči). Například v první kapitole SUBSEQUENTED je to momentálně 16 důežitých faktů. Tyto kapitoly jsem si potom rozdělil na menší části a každé části určil její vyprávěcí cíle (co a jakým způsobem budeme vyprávět hráči během hraní dané kapitoly) a motivační cíle (důvody, které hráče motivují k dalšímu postupu a zároveň důvody Lensen samotné). Aby vše zmiňované mělo (narativní) smysl, nastavil jsem si určitá pravidla vyprávění, která chci dodržovat. Není to moc složité? Nakreslil jsem obrázek, (první grafika hry?:D), pomocí kterého bych chtěl ukázat, jak vše co zmiňuji v tomto odstavci drží pohromadě - obrázek byste měli vidět uvnitř tohoto článku.

Jakub


BACK